Wordt vriend van de Zwartendijk

  Latest News as @ Friday, April 26, 2024

Laatste nieuws   


Zware zittingsdag over Reeve en Reevediep - maandag 10 december 2018

Afgelopen vrijdag boog de Raad van State zich over het Dorp Reeve en het Reevediep. De Raad van State stelde dat ze normaal gesproken het advies volgen van de Stichting Advisering Bestuursrechtspraak, die schreef geen beletsels te zien in het doorvaarbaar maken van de laatste 150 meters van het Reevediep.
Of Dorp Reeve er komt is nog geen uitgemaakte zaak: twee deskundigenrapporten staan lijnrecht tegenover elkaar. En ook over de stikstofdepositie is het laatste woord nog niet gezegd, zo werd ter zitting duidelijk.

StAB-verslag: varen mag
Volgens de Stichting Advisering Bestuursrechtspraak (StAB) kan het plan van de “doorgaande vaar-verbinding Reevediep” doorgang vinden. 20.000 vaarbewegingen zouden niet zó verstorend werken op roerdomp en grote karekiet, dat zij weg zouden blijven uit het Natura 2000 gebied Drontermeer. Deze mening werd door de Natuurvereniging IJsseldelta en de Werkgroep Zwartendijk bestreden met een serie foto’s en rapporten waaruit naar voren komt dat roerdompen voornamelijk op grotere afstand van weg- en vaarverkeer en woningbouw tot broeden komen. Roerdompspecialist Van der Hut, in dienst van het project “Ruimte voor de rivier IJsseldelta”, kwam aan met 6-7 voorbeelden van roerdompnesten die op minder dan 50 meter van een (vaar)weg zouden zijn gespot. Onduidelijk bleef in welk gebied, wanneer, in welke maand en onder welke omstandigheden die nesten broedende roerdompen bevatten. Deze uitzonderingen (?!) werden echter probleemloos tot regel verheven, waardoor Van der Hut de stelling kon verdedigen dat ook broedende roerdompen in het natuurgebied konden worden verwacht. Van der Hut had er zelf twee gezien in het nieuw aangelegde rietmoeras. Dat er nog geen wandelaars, fietsers en bromfietsers in het gebied waren – het is afgesloten en bewaakt bouwterrein – was geen factor van belang, aldus de roerdompkenner.

Dorp Reeve, geen “volkshuisvestelijke noodzaak” voor woningbouw
De advocaten van Kampen en Overijssel waren niet blij met het deskundigenrapport van Daniël Depenbrock van bureau KAW uit Groningen, dat de door Kampen geleverde “ladderonderbouwing” voor Reeve onderuit haalde. Volgens Depenbrock kan Kampen niet straffeloos woningen in inbreidingsgebied (bijv. 68 woningen uit De Tuinen in Onderdijks) schrappen om vervolgens te stellen dat Kampen moet uitbreiden en dan ook nog ver buiten de bebouwde kom en tegen een Natura 2000 gebied aan.
Het feit dat Kampen voor Zwolle zou “moeten bouwen” omdat dat is vastgelegd in een bestuurlijke afspraak, is niet relevant voor de sytematiek van de “ladderonderbouwing”, oordeelde Depenbrock, die voor KAW regelmatig “ladderonderbouwingen” maakt. Het ruim geciteerde landelijke WoON-onderzoek kent het begrip “bijzonder suburbaan” niet eens, waartoe Kampen het “Dorp Reeve” rekent. Tenslotte moet wel degelijk worden gekeken naar zachte plannen in Kampen en Zwolle als de “zachte plannen” van Zwolle ertoe leiden dat Kampen moet uitbreiden, aldus Depenbrock, die concludeerde dat Kampen de “volkshuisvestelijke noodzaak” voor woningbouw in Reeve niet had aangetoond.

De complicerende factor: de stikstofdepositie
Het gebruik van wegen en vaarwegen in en rond Reeve en het Reevediep zal in de toekomst zorgen voor extra neerslag van stikstof in de kwetsbare IJssel-landschappen Scherenwelle (bij Wilsum), in de Vreugderijkerwaard (tussen ’s Heerenbroek en Zwolle) en in de Zalkerwaard. Het meetinstrument “Aeriusmonitor” laat nu al zien dat de “kritische waardes” van de stikstofdeposite in de stroomdalgraslanden in deze drie gebieden al jaren overschreden worden.

De Vreugderijkerwaard in het voorjaar

De Vreugderijkerwaard in het voorjaar
Het pleidooi van de advocaten van de Gemeente Kampen en de provincie Overijssel dat de in 2013 op grond van de Natuurbeschermingswet verleende vergunningen nog steeds van kracht zijn klonk juridisch weliswaar sterk, maar stelt de Raad van State voor een dilemma omdat de Nederlandse PAS-wetgeving (van 2015) vereist dat de nadelige effecten van extra stikstofdepositie tegengegaan worden. De berekende extra stikstofdepositie van 7 mol/ha/ja als gevolg van het gebruik van wegen en vaarwegen rond Reeve en Reevediep kunnen Scherenwelle, Vreugdenrijkerwaard en Zalkerwaard domweg niet verstouwen.
Het arrest van het Europese Hof van Justitie van 7 november 2018 heeft nog eens bevestigd dat dergelijke stikstofdepositieverhogingen hooguit zijn toegestaan als wetenschappelijk kan worden aangetoond dat die geen negatieve gevolgen voor kwetsbare habitats hebben.
De Raad van State staat dus echt voor een bijna onmogelijk taak, namelijk de vraag wat zwaarder telt: de eerder afgegeven vergunningen of de nieuwe stikstofwetgeving. De plannen zijn namelijk eind 2017 en begin 2018 vastgesteld, toen de wetgeving al van kracht was.

De uitspraak en de lichtpuntjes
Stentor, Brugnieuws en RTVOost schreven vrijdag na de zitting dat Reeve en Reevediep een “gelopen race” lijken te zijn . De Werkgroep Zwartendijk en de Natuurvereniging IJsseldelta denken daar nu toch anders over: de Raad van State kan in het geval zij de redenering van Depenbrock volgt, nog heel goed een stokje steken voor de bouw van “Dorp Reeve”, zoals ook de stikstofwetgeving en het arrest van het Europese Hof van Justitie de rechter ertoe kunnen brengen 20.000 extra vaarbewegingen en extra verkeer niet toe te staan.
De uitspraak valt waarschijnlijk niet eerder te verwachten dan 1 maart, zo beluisterden we al ter zitting. Het arrest van het Europese Hof kan nog verdere vertraging opleveren tot in de zomermaanden. We zullen dus vooral geduld moeten hebben voor we horen hoe de race gelopen is.

Bart Zeven

« Ga terug


   
 
 
Klik hier om te reageren!