Spanning stijgt: - maandag 3 december 2018
Spanning
stijgt: zitting Raad van State over Reeve en doorgaande
vaarverbinding Reevediep op vrijdag 7 december
Op
vrijdag 7 december buigt de Raad van State zich over de “gevoegde”
zaken Dorp Reeve en doorgaande vaarverbinding Reevediep. De Werkgroep
Zwartendijk en de Natuurvereniging IJsseldelta hebben samen enkele
belangrijke aanvullingen ingediend bij de Raad van State.
Spannende
tijden breken aan voor de Werkgroep Zwartendijk, de Natuurvereniging
IJsseldelta, Kampen, Overijssel en het Ministerie van Infrastructuur
en Milieu. Er staat veel op het spel: miljoenen euro’s, reputaties,
maar ook de natuur en gezonde leefomgeving van ons Kampen. Op 7
december zal de Raad van State zich op een zitting buigen over de
vraag of er behoefte is aan Dorp Reeve en over de vraag of dit dorp
en de geplande “doorgaande vaarverbinding Reevediep” het Natura
2000-gebied Drontermeer niet te veel gaan verstoren.
Dorp
Reeve, geen “volkshuisvestelijke noodzaak” voor woningbouw
De
Werkgroep Zwartendijk heeft Daniël Depenbrock van bureau KAW uit
Groningen gevraagd de “ladderonderbouwing” voor Reeve onder de
loep te nemen. Depenbrock schrijft: “De
onderbouwing van de noodzaak van Reeve op basis van tabel 5 is niet
valide. Het feit in zichzelf dat de genoemde referentieprojecten een
bovenlokale aantrekkingskracht hebben, betekent niet dat er voor
Kampen een noodzaak is om zo’n locatie grenzend aan een
natuurgebied te ontwikkelen. Het mag geen verrassing zijn dat wonen
bij of in een natuurgebied huishoudens trekt. Het toont slechts aan
dat er marktvraag kan zijn van buiten, geen lokale
volkshuisvestelijke noodzaak. Trekken we deze denklijn door, dan zou
dat een pleidooi zijn om zoveel mogelijk bij of in natuurgebieden te
ontwikkelen.”
Ondanks
de campagne “Morgen in Reeve” (↑) blijft de vraag of het ooit
zover komt …
Verstoring
van het Natura 2000 gebied Drontermeer
Al
sinds het plan voor de “doorgaande vaarverbinding” er ligt,
betoogt de provincie Overijssel dat die kan worden aangelegd èn
bevaren zonder dat broedende of foeragerende roerdompen worden
verstoord. Een aantal extra aangelegde rieteilandjes zou zo veel
“afschermende werking” bieden dat deze schuwe moerasvogels even
verderop een nest zouden willen gaan bouwen. Het “Beheerplan
Drontermeer” wil een groei van 2 paren naar 5 paren realiseren. Uit
onderzoek in de Wieden, de Weerribben en het Noord-Hollandse
Ilperveld blijkt dat roerdompen pas gaan broeden op honderden meters
afstand van menselijke bebouwing en van (vaar)wegen, al is er in de
Wieden één maal een nest gespot op 50 meter afstand van een weinig
bevaren kanoroute. Het is daarom niet reëel om te verwachten dat
deze vogel gaat nestelen vlakbij een vaarroute, waar motorboten varen
(meer dan 20.000 vaarbewegingen per jaar!) en waar bewoners van Reeve
wonen, fietsen en honden uitlaten. Iets zuidelijker komt daar in de
nabije toekomst nog bij de drukte van de Reevedam en iets
noordelijker de drukte van recreatiepark Roggebot met 250
vakantiewoningen en 125 ligplaatsen.
Links
de roerdomp, rechts de grote karekiet
De
plannen en de gevolgen daarvan op de stikstofdepositie
Alleen
al het toegenomen gebruik van wegen en vaarwegen in en rond Reeve en
het Reevediep zorgt ervoor dat er teveel stikstof terecht komt op de
zeldzame “stroomdalgraslanden” in de Vreugderijkerwaard en het
Zalker Bos. Het arrest van het Europese Hof van Justitie van 7
november jl. is daar duidelijk over. Overweging
103 stelt namelijk: “In
omstandigheden als die van het hoofdgeding zijn de mogelijkheden om
een vergunning te verlenen voor activiteiten die in een later stadium
een nadelige invloed kunnen hebben op de ecologische situatie van de
betrokken gebieden, noodzakelijkerwijs gering wanneer de staat van
instandhouding van een natuurlijke habitat ongunstig is.”
Dat
tekent dat de in 2013 verleende vergunningen opnieuw moeten worden
gewogen in het licht van deze uitspraak. Hoewel er sprake is van
‘gereserveerde ruimte’ voor woonwijk en vaarverkeer is de
uitstoot van stikstof namelijk groter dan deze gereserveerde ruimte.
Overweging
130 in hetzelfde arrest stelt: “Het
is echter zo dat de toekomstige voordelen van dergelijke maatregelen
niet mogen worden betrokken in de passende beoordeling van de
gevolgen van een plan of project voor de betrokken gebieden als die
voordelen niet vaststaan, met name omdat nog niet is uitgewerkt hoe
de voordelen tot stand zullen worden gebracht of omdat het niveau van
wetenschappelijke kennis het niet mogelijk maakt dat zij met
zekerheid in kaart worden gebracht of gekwantificeerd.”. En
dat betekent dat Kampen en Overijssel wetenschappelijk moeten gaan
aantonen dat aanleg en bouw en gebruik van Dorp Reeve en de
“doorgaande vaarverbinding” gunstig zullen zijn voor deze
stroomdalgraslanden. En dat is niet aan te tonen!
De
Werkgroep Zwartendijk en de Natuurvereniging IJsseldelta zijn dan ook
(voorzichtig) optimistisch over de komende uitspraak. Beiden hopen
dat het Natuurgebied Drontermeer geen last zullen krijgen van
woningbouw en extra recreatievaart, zodat roerdomp en grote karekiet
daar nieuw broedterrein zullen vinden.
|