Wordt vriend van de Zwartendijk

  Latest News as @ Friday, April 19, 2024

Nieuws archief   


Spanning stijgt: - maandag 3 december 2018

Spanning stijgt: zitting Raad van State over Reeve en doorgaande vaarverbinding Reevediep op vrijdag 7 december

Op vrijdag 7 december buigt de Raad van State zich over de “gevoegde” zaken Dorp Reeve en doorgaande vaarverbinding Reevediep. De Werkgroep Zwartendijk en de Natuurvereniging IJsseldelta hebben samen enkele belangrijke aanvullingen ingediend bij de Raad van State.

Spannende tijden breken aan voor de Werkgroep Zwartendijk, de Natuurvereniging IJsseldelta, Kampen, Overijssel en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Er staat veel op het spel: miljoenen euro’s, reputaties, maar ook de natuur en gezonde leefomgeving van ons Kampen. Op 7 december zal de Raad van State zich op een zitting buigen over de vraag of er behoefte is aan Dorp Reeve en over de vraag of dit dorp en de geplande “doorgaande vaarverbinding Reevediep” het Natura 2000-gebied Drontermeer niet te veel gaan verstoren.

Dorp Reeve, geen “volkshuisvestelijke noodzaak” voor woningbouw
De Werkgroep Zwartendijk heeft Daniël Depenbrock van bureau KAW uit Groningen gevraagd de “ladderonderbouwing” voor Reeve onder de loep te nemen. Depenbrock schrijft: “De onderbouwing van de noodzaak van Reeve op basis van tabel 5 is niet valide. Het feit in zichzelf dat de genoemde referentieprojecten een bovenlokale aantrekkingskracht hebben, betekent niet dat er voor Kampen een noodzaak is om zo’n locatie grenzend aan een natuurgebied te ontwikkelen. Het mag geen verrassing zijn dat wonen bij of in een natuurgebied huishoudens trekt. Het toont slechts aan dat er marktvraag kan zijn van buiten, geen lokale volkshuisvestelijke noodzaak. Trekken we deze denklijn door, dan zou dat een pleidooi zijn om zoveel mogelijk bij of in natuurgebieden te ontwikkelen.”

Ondanks de campagne “Morgen in Reeve” (↑) blijft de vraag of het ooit zover komt …

Verstoring van het Natura 2000 gebied Drontermeer
Al sinds het plan voor de “doorgaande vaarverbinding” er ligt, betoogt de provincie Overijssel dat die kan worden aangelegd èn bevaren zonder dat broedende of foeragerende roerdompen worden verstoord. Een aantal extra aangelegde rieteilandjes zou zo veel “afschermende werking” bieden dat deze schuwe moerasvogels even verderop een nest zouden willen gaan bouwen. Het “Beheerplan Drontermeer” wil een groei van 2 paren naar 5 paren realiseren. Uit onderzoek in de Wieden, de Weerribben en het Noord-Hollandse Ilperveld blijkt dat roerdompen pas gaan broeden op honderden meters afstand van menselijke bebouwing en van (vaar)wegen, al is er in de Wieden één maal een nest gespot op 50 meter afstand van een weinig bevaren kanoroute. Het is daarom niet reëel om te verwachten dat deze vogel gaat nestelen vlakbij een vaarroute, waar motorboten varen (meer dan 20.000 vaarbewegingen per jaar!) en waar bewoners van Reeve wonen, fietsen en honden uitlaten. Iets zuidelijker komt daar in de nabije toekomst nog bij de drukte van de Reevedam en iets noordelijker de drukte van recreatiepark Roggebot met 250 vakantiewoningen en 125 ligplaatsen.

Links de roerdomp, rechts de grote karekiet

De plannen en de gevolgen daarvan op de stikstofdepositie
Alleen al het toegenomen gebruik van wegen en vaarwegen in en rond Reeve en het Reevediep zorgt ervoor dat er teveel stikstof terecht komt op de zeldzame “stroomdalgraslanden” in de Vreugderijkerwaard en het Zalker Bos. Het arrest van het Europese Hof van Justitie van 7 november jl. is daar duidelijk over. Overweging 103 stelt namelijk: “In omstandigheden als die van het hoofdgeding zijn de mogelijkheden om een vergunning te verlenen voor activiteiten die in een later stadium een nadelige invloed kunnen hebben op de ecologische situatie van de betrokken gebieden, noodzakelijkerwijs gering wanneer de staat van instandhouding van een natuurlijke habitat ongunstig is.

Dat tekent dat de in 2013 verleende vergunningen opnieuw moeten worden gewogen in het licht van deze uitspraak. Hoewel er sprake is van ‘gereserveerde ruimte’ voor woonwijk en vaarverkeer is de uitstoot van stikstof namelijk groter dan deze gereserveerde ruimte.

Overweging 130 in hetzelfde arrest stelt: “Het is echter zo dat de toekomstige voordelen van dergelijke maatregelen niet mogen worden betrokken in de passende beoordeling van de gevolgen van een plan of project voor de betrokken gebieden als die voordelen niet vaststaan, met name omdat nog niet is uitgewerkt hoe de voordelen tot stand zullen worden gebracht of omdat het niveau van wetenschappelijke kennis het niet mogelijk maakt dat zij met zekerheid in kaart worden gebracht of gekwantificeerd.”. En dat betekent dat Kampen en Overijssel wetenschappelijk moeten gaan aantonen dat aanleg en bouw en gebruik van Dorp Reeve en de “doorgaande vaarverbinding” gunstig zullen zijn voor deze stroomdalgraslanden. En dat is niet aan te tonen!

De Werkgroep Zwartendijk en de Natuurvereniging IJsseldelta zijn dan ook (voorzichtig) optimistisch over de komende uitspraak. Beiden hopen dat het Natuurgebied Drontermeer geen last zullen krijgen van woningbouw en extra recreatievaart, zodat roerdomp en grote karekiet daar nieuw broedterrein zullen vinden.

« Ga terug


   
 
 
Klik hier om te reageren!