Werkgroep heeft de wind mee tegen Reeve en doorgaande vaarverbinding - maandag 10 september 2018
Werkgroep
heeft de wind mee tegen Reeve en doorgaande vaarverbinding door
advies aan Europees Hof van Justitie
Kampen,
10 september 2018 Vandaag
hebben de Natuurvereniging IJsseldelta en de Werkgroep Zwartendijk
stukken verzonden naar de Raad van State (RvS), die op 28 augustus
onderwerp waren van een bespreking met de StAB. Deze Stichting
Advisering Bestuursrechtspraak moet de RvS adviseren over de
“cumulatieve effecten” van waterrecreatie, woningbouw en
stikstofdepositie op de roerdomp en de grote karekiet in het
Drontermeer. De extra stikstofdepositie zit in elk geval ver boven de
norm.
Wat
betreft de stikstofdepositie lijken we de wind mee te hebben: het
advies van de advocaat-generaal aan het Europese Hof van Justitie
raadt een strenger stikstofdepositiebeleid aan (klik hier voor meer informatie)
Overijssel
had een berekening gemaakt voor de 300 meter vaarweg, die in 2015
door de RvS ontoegankelijk was verklaard. Deze berekening kwam uit
onder de zogenaamde “drempelwaarde”, waardoor er geen vergunning
hoefde te worden aangevraagd. Maar … er ligt een nieuw plan (van
2017!) voor een doorgaande vaarverbinding. En het Reevediep tussen de
vaargeul van de IJssel en die van het Drontermeer is 7600 meter lang,
oftewel 25 keer zo lang als de 300 meter waarmee gerekend werd. En
terwijl de nieuwe PAS-regelgeving dat wel voorschrijft, heeft
Overijssel in deze berekening geen rekening gehouden met
• de
aanleg van de woningbouwlocatie Reeve
• het gebruik van de
woningbouwlocatie Reeve (inclusief jachthaven)
• de
voltooiing van het Reevediep
• het
gebruik van de vaarverbinding, het Reevediep.
De
door de Werkgroep en de Natuurvereniging gemaakte Aeriusberekening
toont aan dat Overijssel wel een vergunning had moeten aanvragen
omdat alleen het gebruik van de 7600 meter vaarweg al leidt tot een
stikstofdepositie in de IJsseluiterwaarden van meer dan 0,05 mol per
hectare per jaar (namelijk 0,67 mol/ha/ja), waardoor die vergunning
in 2017 niet verleend had mogen worden. De "kritische
depositiewaarde" in de IJsseluiterwaarden wordt nu al met 84-91
mol/ha/ja overschreden en dat is ver boven de norm.
Teveel
verstoring
Met
de StAB is ook gesproken over “verstoring”. Ook deze verstoring
is onjuist benaderd en berekend. In de bestemmingsplanwijziging wordt
rekening gehouden met een verstoringsafstand van 150 meter. Bootjes
varen echter op 30-40 meter langs Natura2000-gebied als de doorgaande
vaarverbinding wordt gerealiseerd – het daar geplande ‘rietscherm’
op de extra aangelegde eilandjes (ook Natura2000-gebied) zal niet
helpen omdat roerdompen ook gevoelig zijn voor verstoring door
geluid. Bovendien verlangt het “Beheerplan Veluwerandmeren” dat
het aantal roerdompen en grote karekieten verdubbelt. En dat kan
alleen maar als auto’s, bootjes, fietsers en voetgangers met en
zonder hond op ongeveer 1 kilometer afstand blijven van de
broedplaatsen van deze dieren, zo blijkt uit allerlei studies elders
in het land. Een doorgaande vaarweg en een “dorp Reeve” maken
broeden simpelweg onmogelijk.
|