Wordt vriend van de Zwartendijk

  Latest News as @ Thursday, March 28, 2024

Nieuws archief   


Werkgroep heeft de wind mee tegen Reeve en doorgaande vaarverbinding - maandag 10 september 2018

Werkgroep heeft de wind mee tegen Reeve en doorgaande vaarverbinding door advies aan Europees Hof van Justitie

Kampen, 10 september 2018 Vandaag hebben de Natuurvereniging IJsseldelta en de Werkgroep Zwartendijk stukken verzonden naar de Raad van State (RvS), die op 28 augustus onderwerp waren van een bespreking met de StAB. Deze Stichting Advisering Bestuursrechtspraak moet de RvS adviseren over de “cumulatieve effecten” van waterrecreatie, woningbouw en stikstofdepositie op de roerdomp en de grote karekiet in het Drontermeer. De extra stikstofdepositie zit in elk geval ver boven de norm.


Wat betreft de stikstofdepositie lijken we de wind mee te hebben: het advies van de advocaat-generaal aan het Europese Hof van Justitie raadt een strenger stikstofdepositiebeleid aan (klik hier voor meer informatie)
Overijssel had een berekening gemaakt voor de 300 meter vaarweg, die in 2015 door de RvS ontoegankelijk was verklaard. Deze berekening kwam uit onder de zogenaamde “drempelwaarde”, waardoor er geen vergunning hoefde te worden aangevraagd. Maar … er ligt een nieuw plan (van 2017!) voor een doorgaande vaarverbinding. En het Reevediep tussen de vaargeul van de IJssel en die van het Drontermeer is 7600 meter lang, oftewel 25 keer zo lang als de 300 meter waarmee gerekend werd. En terwijl de nieuwe PAS-regelgeving dat wel voorschrijft, heeft Overijssel in deze berekening geen rekening gehouden met

• de aanleg van de woningbouwlocatie Reeve
• het gebruik van de woningbouwlocatie Reeve (inclusief jachthaven)
• de voltooiing van het Reevediep
• het gebruik van de vaarverbinding, het Reevediep.

De door de Werkgroep en de Natuurvereniging gemaakte Aeriusberekening toont aan dat Overijssel wel een vergunning had moeten aanvragen omdat alleen het gebruik van de 7600 meter vaarweg al leidt tot een stikstofdepositie in de IJsseluiterwaarden van meer dan 0,05 mol per hectare per jaar (namelijk 0,67 mol/ha/ja), waardoor die vergunning in 2017 niet verleend had mogen worden. De "kritische depositiewaarde" in de IJsseluiterwaarden wordt nu al met 84-91 mol/ha/ja overschreden en dat is ver boven de norm.

Teveel verstoring
Met de StAB is ook gesproken over “verstoring”. Ook deze verstoring is onjuist benaderd en berekend. In de bestemmingsplanwijziging wordt rekening gehouden met een verstoringsafstand van 150 meter. Bootjes varen echter op 30-40 meter langs Natura2000-gebied als de doorgaande vaarverbinding wordt gerealiseerd – het daar geplande ‘rietscherm’ op de extra aangelegde eilandjes (ook Natura2000-gebied) zal niet helpen omdat roerdompen ook gevoelig zijn voor verstoring door geluid. Bovendien verlangt het “Beheerplan Veluwerandmeren” dat het aantal roerdompen en grote karekieten verdubbelt. En dat kan alleen maar als auto’s, bootjes, fietsers en voetgangers met en zonder hond op ongeveer 1 kilometer afstand blijven van de broedplaatsen van deze dieren, zo blijkt uit allerlei studies elders in het land. Een doorgaande vaarweg en een “dorp Reeve” maken broeden simpelweg onmogelijk.

« Ga terug


   
 
 
Klik hier om te reageren!