Wordt vriend van de Zwartendijk

  Latest News as @ Saturday, April 20, 2024

Nieuws archief   


Uitspraak Raad van State: Bypass mag worden aangelegd, maar vaarweg stopt vóór Drontermeer - zaterdag 28 november 2015

Woensdag 25 september 2015 sprak de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State het finale oordeel uit: de Bypass mag worden gegraven inclusief de daarin opgenomen “vaarweg” voor de pleziervaart. De laatste 150 meter van deze “vaarweg” mag niet worden aangelegd. De Werkgroep Zwartendijk vindt het een teleurstellende uitspraak.

De verwachtingen waren na de laatste zitting met De Natuurvereniging IJsseldelta als tegenspeler van Overijssel, Kampen en het Ministerie op 17 september hoog gespannen: velen meenden dat de Raad van State de hele “vaarweg” zou vernietigen omdat de verstoring door de pleziervaart bij de rietkragen langs het Drontermeer te groot zou zijn voor de Grote Karekiet en de Roerdomp. Op herstel van het buitendijks liggende gebied bij de noordelijke kolk van Waning-Bolt werd gehoopt. De Raad van State oordeelde echter anders: het plan Bypass mag worden uitgevoerd zónder woningbouw – die was dankzij de Werkgroep Zwartendijk bij de tussenuitspraak van februari al vernietigd – en mèt een doodlopende vaarweg. Zie illustratie.

Wethouders en Gedeputeerden buitelden woensdag en donderdag al over elkaar heen om het publiek te vertellen dat zij de uitspraak van de Raad van State wel zouden kunnen omzeilen. De projectorganisatie Ruimte voor de rivier IJsseldelta wist in haar wekelijkse Nieuwsbrief (klik hier) zelfs te melden dat de “vaarweg vooralsnog op de laatste 150 meter (overgang Reevediep-Drontermeer) niet mag worden bevaren. Let even op dat woordje “vooralsnog”. Wie de uitspraak goed leest, ziet dat de laatste 150 meter van de “vaarweg” niet mag worden aangelegd! (klik op hier)

Winst en prestigeverlies
Wie zich de tussenuitspraak van de Raad van State van februari herinnert, waarbij de woningbouw en de geplande jachthaventjes werden vernietigd, kon bedenken hoeveel er voor de bestuurders op het spel stond: nog meer tegenslag kon er niet meer bij. En toch kregen ze opnieuw een tegenslag te verduren: de “vaarweg” mag niet over de volle lengte worden aangelegd. Het wordt een “doodlopende vaarweg” zodat een vaarrondje om Kampen er niet in zit. En alle grote woorden ten spijt, deze uitspraak van de Raad van State betekent dat elke poging om deze uitspraak te omzeilen een wijziging van het Bestemmingsplan IJsseldelta-Zuid vereist. En wijzigingen van het bestemmingsplan moeten worden voorgelegd aan de Gemeenteraad en aan de Staten van Overijssel. En individuele burgers, de Natuurvereniging IJsseldelta èn de Werkgroep Zwartendijk kunnen daar bezwaar tegen aantekenen en (opnieuw) naar de rechter gaan. En dat leidt tot vertraging die het project IJsseldelta-Zuid niet meer kan gebruiken: op 31 december 2016 moet alles klaar zijn. De bestuurders zullen hun verlies dus moeten nemen.

De ècht grote verliezer tenslotte is het 14e eeuwse polderlandschap met zijn weidevogels tussen Zwartendijk en Noordeinde en Natura-2000 gebied de Onderdijkse Waard langs de IJssel.

Bart Zeven

« Ga terug


   
 
 
Klik hier om te reageren!