Uitspraak Raad van State: Bypass mag worden aangelegd, maar vaarweg stopt vóór Drontermeer - zaterdag 28 november 2015
Woensdag 25 september
2015 sprak de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State het
finale oordeel uit: de Bypass mag worden gegraven inclusief de daarin
opgenomen “vaarweg” voor de pleziervaart. De laatste 150 meter
van deze “vaarweg” mag niet worden aangelegd. De Werkgroep
Zwartendijk vindt het een teleurstellende uitspraak.
De verwachtingen waren na
de laatste zitting met De Natuurvereniging IJsseldelta als
tegenspeler van Overijssel, Kampen en het Ministerie op 17 september
hoog gespannen: velen meenden dat de Raad van State de hele “vaarweg”
zou vernietigen omdat de verstoring door de pleziervaart bij de
rietkragen langs het Drontermeer te groot zou zijn voor de Grote
Karekiet en de Roerdomp. Op herstel van het buitendijks liggende
gebied bij de noordelijke kolk van Waning-Bolt werd gehoopt. De Raad
van State oordeelde echter anders: het plan Bypass mag worden
uitgevoerd zónder woningbouw – die was dankzij de Werkgroep
Zwartendijk bij de tussenuitspraak van februari al vernietigd – en
mèt een doodlopende vaarweg. Zie illustratie.
Wethouders
en Gedeputeerden buitelden woensdag en donderdag al over elkaar heen
om het publiek te vertellen dat zij de uitspraak van de Raad van
State wel zouden kunnen omzeilen. De projectorganisatie Ruimte voor
de rivier IJsseldelta wist in haar wekelijkse Nieuwsbrief (klik hier)
zelfs te melden dat de “vaarweg vooralsnog op de laatste 150 meter
(overgang Reevediep-Drontermeer) niet mag worden bevaren. Let even op
dat woordje “vooralsnog”. Wie de uitspraak goed leest, ziet dat
de laatste 150 meter van de “vaarweg” niet
mag worden aangelegd! (klik op hier)
Winst en
prestigeverlies
Wie zich de tussenuitspraak van de
Raad van State van februari herinnert, waarbij de woningbouw en de
geplande jachthaventjes werden vernietigd, kon bedenken hoeveel er
voor de bestuurders op het spel stond: nog meer tegenslag kon er niet
meer bij. En toch kregen ze opnieuw een tegenslag te verduren: de
“vaarweg” mag niet over de volle lengte worden aangelegd. Het
wordt een “doodlopende vaarweg” zodat een vaarrondje om Kampen er
niet in zit. En alle grote woorden ten spijt, deze uitspraak van de
Raad van State betekent dat elke poging om deze uitspraak te omzeilen
een wijziging van het Bestemmingsplan IJsseldelta-Zuid vereist. En
wijzigingen van het bestemmingsplan moeten worden voorgelegd aan de
Gemeenteraad en aan de Staten van Overijssel. En individuele burgers,
de Natuurvereniging IJsseldelta èn de Werkgroep Zwartendijk kunnen
daar bezwaar tegen aantekenen en (opnieuw) naar de rechter gaan. En
dat leidt tot vertraging die het project IJsseldelta-Zuid niet meer
kan gebruiken: op 31 december 2016 moet alles klaar zijn. De
bestuurders zullen hun verlies dus moeten nemen.
De ècht grote verliezer tenslotte
is het 14e eeuwse
polderlandschap met zijn weidevogels tussen Zwartendijk en Noordeinde
en Natura-2000 gebied de Onderdijkse Waard langs de IJssel.
Bart Zeven
|