Wordt vriend van de Zwartendijk

  Latest News as @ Tuesday, April 23, 2024

Nieuws archief   


Natuurvereniging IJsseldelta haalt ADCtoets onderuit - zondag 21 juni 2015

19 juni 2015. De Raad van State heeft deze week de zienswijze van de Natuurvereniging IJsseldelta op de ADCtoets ontvangen. In deze zienswijze wordt overtuigend aangetoond dat de ADCtoets faalt in het aantonen van nut en noodzaak van de Bypass en dat er ten minste twee alternatieven zijn die hetzelfde waterveiligheidsniveau bereiken, maar dan met veel minder natuurschade. De Raad van State houdt op 17 september een zitting over beide documenten, waar Overheid en de Natuurvereniging gehoord zullen worden.

In mei leverden Overijssel en diverse ministeries een zogenaamd “Addendum op de Passende Beoordeling” in als antwoord op de door de Raad van State gevraagd ADCtoets. Klik hier.

De Werkgroep Zwartendijk mocht niet reageren op dit “addendum”. De Natuurvereniging IJsseldelta had van de Raad van State tot 15 juni de tijd gekregen om met een zienswijze te komen. Deze zienswijze is geschreven door Ir. Hans Hartong en Drs. Hans Messeling, oud-voorzitter van de Natuurvereniging IJsseldelta. Hij is te lezen op de site van de Natuurvereniging.

Er staan fraaie staaltjes in van de door de opdrachtgevers opgelegde blikvernauwing. Zo lezen we op blz 4 dat in 2005 werd besloten dat de bypass moest liggen op het grondgebied van Overijssel, zodat andere en wellicht betere mogelijkheden dus automatisch verworpen moesten worden of domweg niet werden onderzocht.

Op blz 6 valt te lezen dat deze dure maatregel wordt uitgevoerd omdat er 1 x in de 1000 jaar een hogere waterafvoer in de IJssel voor kan komen omdat de Rijn (bij Lobith) meer dan 15.500 kuub per seconde zou gaan afvoeren. Daarnaast is dijkversterking van de dijkring rond Kampen wettelijk verplicht omdat de IJsseldijk bij Kampen is afgekeurd. In het licht van deze wettelijk verplichte dijkversterking is het dan ook de vraag waarom de aanleg van de Bypass (nog) noodzakelijk is.

Op blz 8 wordt berekend dat de vernietiging van Natura 2000 gebied bij het Drontermeer niet 1,7 hectare bedraagt, maar 4,1 hectare omdat een zogenaamde “zoneringsmaatregel recreatiedruk” 2 x i.p.v. 1 x is meegeteld door de opdrachtgevers. En dat vereist dus meer compensatiemaatregelen, die dan ook nog gerealiseerd moeten worden voordat de Bypass wordt aangelegd.

In hoofdstuk 3 (blz 10-15) worden de alternatieven beschreven die de opdrachtgevers (bewust?) niet hebben genoemd in het “Addendum”. De eerste is de zogenaamde “nuloptie” die bestaat uit uiterwaardmaatregelen tussen Zwolle en Kampen en de Zomerbedverlaging bij Kampen, die samen 41 cm waterstandsdaling bij Zwolle-Katerveer realiseren, zoals het programma “Ruimte voor de rivier” dat vereist. De tweede is de in het “Addendum” ontbrekende Hoogwatergeul zonder vaarweg, meestal aangeduid met de term ”Groene Bypass”.

In hoofdstuk 4 wordt uitgelegd dat de Bypass de waterveiligheid van Kampen juist verkleint in plaats van vergroot: dat is te wijten aan het “badkuipeffect” dat ontstaat bij een dijkdoorbraak in de IJsseldijken. Doordat het IJsselwater dan niet meer naar Elburg weg kan stromen maar aanbotst tegen de noordelijke Bypassdijk/Klimaatdijk, stijgt het waterniveau in het overstroomde Kampen dan razendsnel tot 2.50-2.80 meter.

Tenslotte stelt de Natuurvereniging op blz 19 dat het “Addendum” merkwaardigerwijs niet aantoont dat de aanleg van de Bypass gunstiger is voor de natuurwaarden dan de wel (en niet) behandelde alternatieven. Dat zou een ADCtoets toch moeten laten zien, denk je.

Het wordt spannend, die zitting van de Raad van State op donderdag 17 september!!

« Ga terug


   
 
 
Klik hier om te reageren!