Wordt vriend van de Zwartendijk

  Latest News as @ Friday, April 26, 2024

Nieuws archief   


Krijgt Kampen nu echt een bypass met woningen? - maandag 30 november 2009

Op woensdag 9 december om 19.30 buigt de Raadscommissie RO (Ruimtelijke Ontwikkeling) zich over het “voorontwerp bestemmingsplan IJsseldelta-Zuid”.
De werkgroep Zwartendijk roept alle “vrienden van de Zwartendijk” op om deze belangrijke commissievergadering bij te wonen!

De werkgroep en andere organisaties zullen daar inspreken om de raadsleden ertoe te bewegen tegen dit verschrikkelijk foute plan te stemmen en het gebied over de Zwartendijk groen te houden.

Hieronder wordt de huidige stand van zaken beschreven.

Het geld is beschikbaar
Nu de stofwolken zijn opgetrokken en de Tweede Kamer de Crisis en Herstelwet heeft aangenomen (de Eerste Kamer heeft meer tijd nodig!) lijkt het voorlopig zeker dat ten zuidwesten van Kampen vanaf 2022 een hoogwatergeul/bypass wordt aangelegd en dat in 2013 zal worden begonnen met de “gebiedsontwikkeling van IJsseldelta-zuid”. Een motie van Tweede Kamerlid Kees Vendrik (GroenLinks) om de bypass uit de Crisis en Herstelwet te halen kreeg alleen de steun van de SP en van D66, zodat die niet werd aangenomen. De meerderheid van de Tweede Kamer is blijkbaar van mening dat men hier snel de spade in de grond moet steken en niet moet wachten op de uitkomsten van de onderzoeken die in gang zijn gezet door de Deltacommissie. Deze onderzoeken naar de wenselijkheid en de effecten van een IJsselmeerpeilstijging en van nieuwe dijknormen worden in 2014-2015 afgerond, waarna een volgend kabinet besluiten zal nemen over deze kwesties.

Huizinga: “Definitieve investeringsbeslissing moet nog worden genome.”
Al sinds september (2009) weten we dat de ministeries van VROM  en Verkeer en Waterstaat 190 miljoen euro ter beschikking hebben gesteld om maar liefst 825 hectare veenweide- en cultuurlandschap tussen IJssel en Drontermeer op de schop te nemen. (klik hier voor de brief van Minister Cramer aan Gedeputeerde Staten van Overijssel)  De in oktober verstuurde brief van Huizinga aan Gedeputeerde Staten van Overijssel (en klik hier voor de brief) wemelt echter van de tegenstrijdige boodschappen: de staatssecretaris verandert constant van onderwerp en schrijft nu eens over de “gebiedsontwikkeling IJsseldelta-Zuid, dan weer over “de aanleg van de bypass”, terwijl dat toch echt verschillende zaken zijn. Bovendien stelt de staatssecretaris nogal wat voorwaarden aan de Provincie Overijssel. De provincie moet aandacht hebben voor de “veiligheidsaspecten bij Kampen-Zuid” (het badkuipeffect), het dijkontwerp en de kunstwerken moeten nog op elkaar worden afgestemd, de provincie moet nog kunnen inspelen op de toekomstige kabinetsbesluiten over IJsselmeerpeilstijging enz. enz. voordat ze “een definitieve investeringsbeslissing” zal nemen!

Pas een bypass vanaf 2023!
Huizinga schrijft in haar brief o.a. “In de periode 2021-2023 is € 117 miljoen beschikbaar voor de aanleg van de kunstwerken, zodat de hoogwatergeul vanaf 2023 ook daadwerkelijk bij hoge rivierafvoeren kan functioneren.”
De kapitaalkrachtige provincie Overijssel en de armlastige gemeente Kampen, beiden stoere  voorstanders van een bevaarbare blauwe bypass met luxe huizen aan het water, leggen in 2013 elk 80 en 25 miljoen euro bij de 118 miljoen die door VROM en VenW voor 2013-2015 beschikbaar worden gesteld. In deze jaren kan met dit geld de “gebiedsontwikkeling IJsseldelta-Zuid” worden betaald. De Kamper burgers zullen daar in de nabije toekomst de rekening voor krijgen gepresenteerd in de vorm van bezuinigingen op de gemeentelijke uitgaven voor de periode 2010-2013 en op termijn in de vorm van een verhoging van de waterschapslasten.

Droom en werkelijkheid. Is er nog perspectief?
Ja! Steeds opnieuw heeft het college van B&W herhaald dat de “sprong over de Zwartendijk” pas zal worden gemaakt als de ruimte elders in de gemeente is volgebouwd. Wethouder Boerman mikt op 2017 (zei hij in september) of 2018 (zei hij in november) als startjaar voor de bouw van de dure woningen in en aan de bypass. Het college van B&W gaat nog steeds uit van het droomscenario dat Kampen in 2030-57.000 tot 60.000 inwoners zal tellen – al is de groei de laatste tien jaar gemiddeld niet boven de 300 personen per jaar uit gekomen. Kampen telt nu net even meer dan 50.000 inwoners. Om de groei van 300 personen op te vangen zijn er per jaar zo’n 120 nieuwe woningen nodig. De 4900 woningen die Kampen vanaf 2006 tot 2030 nodig zou hebben voor de eigen groei is ook al jaren een ‘collegedroom’, die in elk gemeentelijk document vanaf 2006 wordt vermeld.
De afspraak dat Kampen voor Zwolle 1100 woningen extra zou bouwen op Kamper grondgebied (lees: in en aan de bypass) is flinterdun, want alleen opgetekend in een ambtelijk overleg in 2007 en nooit vastgelegd in een overeenkomst die ter goedkeuring aan de gemeenteraden van Kampen en Zwolle is voorgelegd. Zwolle kan er zo weer van af – dergelijke geluiden zijn daarover in het Zwolse al te horen!
Tenslotte bestaat er nog een reële kans dat het Rijk na 2015 zal besluiten dat de bouw van alle kunstwerken die van de verbinding IJssel-Drontermeer een echte hoogwatergeul zullen maken, niet meer nodig is als wordt besloten tot een algemene dijkverhoging langs de grote rivieren – een oplossing die aanmerkelijk goedkoper is dan de aanleg van al die hoogwatergeulen en andere plannen uit het programma Ruimte voor de Rivier.

De “respectzone Zwartendijk” wordt “P+R Zwartendijk”
Kampen zal vanaf 2013 worden opgezadeld met een zogenaamde “klimaatdijk” van bijna 5 meter hoog, een soort superterp van kilometers lang waar in de verre toekomst huizen op gebouwd kunnen worden. Die klimaatdijk zal zich pal achter de Zwartendijk verheffen, waardoor het uitzicht over het weidse gebied verdwijnt. Tussen de  Zwartendijk, die door de Provincie Overijssel is gebombardeerd tot “respectzone”, en de N50 zal volgens het “voorontwerp bestemmingsplan IJsseldelta-Zuid” 9000m2 worden volgebouwd met een congrescentrum en parkeerplaatsen, die alleen te bereiken zijn via Slaper en Zwartendijk. De Zwartendijk wordt daarmee een route naar P+R: via de voetgangerstunnel onder de N50 kan je immers snel bij station Kampen-Zuid komen.

De actualiteit:  hoe en waarom vraagt B&W de raad om een carte blanche?
Het laatste woord is uiteindelijk aan de raadsleden. Zij moeten in december-januari een “voorontwerp bestemmingsplan IJsseldelta-Zuid” (klik hier voor het raadsvoorstel) gaan goedkeuren dat die klimaatdijk + woningbouw en P+R mogelijk maakt. In het voorstel van B&W wordt de raadsleden verzocht de “hoofdaspecten van het voorkeursalternatief en het voorkeursalternatief” vast te stellen. Verwijzend naar de BesluitMER doet B&W het voorkomen alsof het hier gaat om een “dynamische bypass, in open verbinding met het randmeer” al is nog steeds niet duidelijk hoe de toekomstige bypass hydraulisch gaat werken en moeten de dijkprofielen van de ‘klimaatdijk’ nog berekend worden.
B&W legt in de brief aan de raadsleden tenslotte helder uit waarom de haast zo groot is. Als de raad het “voorontwerp bestemmingsplan IJsseldelta-Zuid” niet aanneemt, dan kan Rijkswaterstaat eind 2010 de zware SNIP3-toets niet uitvoeren en kunnen gemeente en provincie geen projectbesluit nemen dat de “gebiedsontwikkeling” praktisch mogelijk maakt.
B&W regeert duidelijk over zijn graf heen en probeert de raadsleden daarin mee te nemen!

Verkiezingen: raadsleden onder druk
We leven nu ruim 3 en een half jaar na de Gemeenteraadsverkiezingen van 2006, waar bypass en IJsseldelta-Zuid helemaal geen rol speelden. Het onderwerp leeft nu sterk in Kampen dankzij de Werkgroep Zwartendijk. We zitten nu twee-drie maanden voor de Gemeenteraadsverkiezingen van maart 2010. Het zou de raadsleden sieren als ze laten zien dat ze de afgelopen twee jaar toch geluisterd hebben naar de Werkgroep Zwartendijk en de 9000 burgers die in oktober 2007 “nee” zeiden tegen woningbouw over de Zwartendijk. Het zou hen sieren als ze niet net als B&W over het graf heen willen regeren.

De werkelijke stand van zaken: B&W loopt ruim 10 jaar op de zaken vooruit
De website van het programma Ruimte voor de rivier beschrijft kort en duidelijk hoe de stand van zaken werkelijk is: “De Staatssecretaris heeft inmiddels in haar antwoord op vragen uit de Tweede Kamer laten weten dat het tijdig realiseren van de hoogwatergeul fysiek niet haalbaar is. Om in 2015 aan het vereiste veiligheidsniveau te voldoen wordt in ieder geval de zomerbedverlaging uitgevoerd. Er is daarom geen sprake meer van een omwisselbesluit. Wel wordt onderzocht of de hoogwatergeul gecombineerd kan worden met de zomerbedverlaging.” Het indienen van een voorontwerp-bestemmingsplan is dus prematuur: het loopt ruim 10 jaar op de zaken vooruit!

Reijer van ’t Hul en Bart Zeven

« Ga terug


   
 
 
Klik hier om te reageren!