Wordt vriend van de Zwartendijk

  Latest News as @ Friday, April 19, 2024

Nieuws archief   


Een bypass, huizen en ongeduld - maandag 14 september 2009

Vrijdag 5 september werd bekend gemaakt dat het kabinet 190 miljoen wil investeren in de aanleg van een hoogwatergeul (bypass) bij Kampen. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat zal 167 miljoen euro gaan bijdragen aan deze bypass. Het ministerie van VROM zal 22 miljoen euro uittrekken voor de “gebiedsontwikkeling” van het gebied, d.w.z. voor de ontwikkeling van ‘nieuwe natuur’, een vaargeul en ‘watergebonden woningbouw’. De Provincie Overijssel en de Gemeente Kampen leggen 105 miljoen euro bij. Komende week wordt de Tweede Kamer in een brief geïnformeerd door het kabinet. De Tweede Kamer moet het kabinetsvoornemen steunen om te komen tot definitieve besluitvorming.
Wethouder Boerman reageerde op de volgende manier op het kabinetsbesluit:
“De waterveiligheid voor Kampen blijft gewaarborgd met alle maatregelen. Daarnaast biedt het ons de kans om in het IJsseldeltagebied een bijzonder woonmilieu te realiseren, recreatievoorzieningen te ontwikkelen en 350 hectare nieuwe natuur te creëren. De gecombineerde aanpak van maatregelen zorgt ervoor dat we werk met werk kunnen maken en daarmee besparen we aanzienlijk op de totale kosten.” (Bron: Persbericht Gemeente Kampen op www.kampen.nl) 
In De Brug van 8 september zegt de heer Boerman over de woningbouw in het gebied het volgende: “Wij zullen ons houden aan de belofte om eerst op eerder aangewezen plekken te bouwen”

Woningbouw over de Zwartendijk onnodig en ongewenst
De Werkgroep Zwartendijk heeft steeds duidelijk gemaakt dat woningbouw over de Zwartendijk niet nodig is: Kampen kan ten oosten van de N50 nog 3800 woningen bouwen waar ongeveer 9000 nieuwe inwoners in kunnen worden gehuisvest. Dat is heel wat voor een gemeente die de laatste tien jaar met gemiddeld 300 inwoners per jaar is gegroeid! 
De Werkgroep Zwartendijk betwijfelt of Boerman zijn belofte hard zal kunnen maken. VROM betaalt o.a. mee om de woningbouw in “IJsseldelta-Zuid” mogelijk te maken en zal geen project “IJsseldelta-Zuid” accepteren zonder woningbouw. De gemeenteraad zal wethouder Boerman aan zijn belofte willen houden … dat kan nog spannend worden!

Kostenplaatje niet realistisch
Op 2 maart hoorde de Werkgroep Zwartendijk, vertegenwoordigd in de Klankbordgroep IJsseldelta-Zuid, dat de kosten van de Bypass 325 miljoen euro zouden gaan bedragen. Daar zaten de posten voor wat kleine sluisjes nog niet bij. En ook de 5 tot 12,5 miljoen kostende extra kleilaag onder de ‘Klimaatdijk’, die nodig is om de achterliggende wijken te beschermen tegen te veel kwelwater, was nog niet meegerekend. De Werkgroep Zwartendijk vraagt zich af waarom nu ineens gesproeken wordt van “bijna 300 miljoen”. Zijn de kosten het afgelopen halfjaar opeens met meer dan 10% gedaald?
In september 2008 keurde de  Provinciale Staten van Overijssel het voorstel goed om 80 miljoen euro aan het project IJsseldelta-Zuid bij te dragen. Uitgaande van de 105 miljoen uit het persbericht, moet Kampen dus 25 miljoen bijdragen aan de kosten. Dat kan wethouder Boerman ons toch gewoon eerlijk vertellen?

Twijfels over de waterveiligheid
De Werkgroep Zwartendijk heeft twijfels bij de uitkomsten van het recent verschenen waterveiligheidsonderzoek (zie deze site onder “waarheden, halve waarheden…”). Zelfs staatssecretaris Huizinga bevestigt – net als Dijkgraaf Schaap eerder deed - dat er extra maatregelen genomen moeten worden om Kampen tegen de gevolgen van een mogelijke dijkdoorbraak bij de molen te beschermen (zie De Stentor van zaterdag 5-9-2009).
Een bypass maakt Kampen dus niet veiliger. De vereiste extra maatregelen zullen bovendien niet gratis zijn!

Kabinetsbesluit getuigt van haast, niet van wijsheid
De Werkgroep Zwartendijk vraagt zich af waarom de Staatssecretaris niet de tijd heeft genomen om te wachten op de uitkomst van al het onderzoek dat gedaan wordt in het kader van de aanbevelingen van de (Delta-)Commissie Veerman. Dat zal in 2013-2014 worden afgerond. Eén van deze voorstellen is immers het verhogen van het peil van het IJsselmeer. Als daartoe besloten wordt, zullen de dijken verhoogd moeten worden. Dan kan de IJssel ook veel meer water afvoeren en zal een bypass overbodig zijn.
In dat geval zou “werk met werk maken” de belastingbetaler nu (in crisistijd) ruim 300 miljoen euro kosten zonder dat hij daar iets wezenlijks voor terug krijgt
 
Geduld is een schone zaak
De Werkgroep Zwartendijk pleit voor geduld: over tien jaar zullen de klimaatmodellen nauwkeuriger en eenduidiger zijn en zullen we weten welke voorstellen van Veerman worden overgenomen. Over tien jaar zullen we ook beter weten hoe de groei van Kampen (en Zwolle) gaat verlopen en wat de rol van Kampen (en Zwolle) zal worden in het “actieplan bevolkingsdaling” van minister van der Laan (PvdA) en staatsecretaris Bijleveld (CDA).
Over tien jaar zal de IJssel zijn uitgediept, zodat we kunnen zien welk effect dat precies heeft. En we hebben nog tijd, stelt ook staatssecretaris Huizinga: “Op de middellange termijn hebben we de nevengeul misschien nog niet nodig om de watervloed verantwoord te kunnen opvangen. Maar over enkele decennia wel.” (De Stentor 5-9-2009)

Wat nu?
Direct en indirect heeft de Werkgroep Zwartendijk diverse fracties in de Tweede kamer gevraagd om bij het kabinet voor uitstel van de besluitvorming te pleiten of tegen de plannen van staatssecretaris Huizinga en minister Cramer te stemmen. Natuurlijk is de kans klein dat het plan wordt afgestemd, maar … uitstel is misschien wel haalbaar.
Stel dat een meerderheid van de Tweede Kamer voor is, dan gaat het hele plan “de inspraak in”, wat betekent dat ook de burgers weer hun zegje kunnen doen. Op lokaal niveau zal “rond 2010” het  bestemmingsplan voor IJsseldelta-Zuid aan de orde komen. Een laatste kans voor onze raadsleden om de zaak nog eens te overdenken. Wij zullen hen daar graag bij helpen.

Houd onze Zwartendijk en het gebied daarachter groen en huizenvrij!
 
Secretaris Huizinga zou eerst per 1 januari 2009 het “omwisselbesluit” nemen: ze zou de zomerbedverdieping inruilen voor het plan van de bypass.

« Ga terug


   
 
 
Klik hier om te reageren!