Wordt vriend van de Zwartendijk

  Latest News as @ Thursday, April 25, 2024

Nieuws archief   


Zwartendijk in Zwolle - vrijdag 12 september 2008

Woensdagavond 10 september reisde de Werkgroep Zwartendijk naar Zwolle toe om de provinciale Commissie Ruimte,Water en Duurzaamheid duidelijk te maken waarom er niet over de Zwartendijk gebouwd moet worden. De 30 “Vrienden van de Zwartendijk” die meereisden, werden door RTVOost gefilmd, toen zij uit de trein kwamen en plaats namen op de publieke tribune van het Provinciehuis. De regionale omroep heeft er mooi nieuwsitem van gemaakt.
Als vervolg op de in mei ingediende zienswijze op de “Partiële Streekplanherziening IJsseldelta-zuid” mocht de Werkgroep Zwartendijk de leden van de Provinciale Staten in woord en beeld duidelijk maken waarom bouwen over de Zwartendijk niet noodzakelijk en onverstandig is. De inspraak eindige met het volgende voorstel:
“De Stichting Werkgroep Zwartendijk geeft u in overweging om, als u de Partiële Streekplanherziening IJsseldelta-Zuid wilt vaststellen, deze te voorzien van het voorbehoud dat woningbouw in het bypass-gebied alleen mag worden gerealiseerd als de bevolkingsgroei daartoe aanleiding geeft en andere locaties in Kampen zijn volgebouwd.”

In de vragen die de Statenleden na de inspraakronde stelden, klonken twijfels door over de groeicijfers en over de volgens Gedeputeerde Rietkerk voorbeeldig gelopen inspraak en “burgerparticipatie”. Ook de onrust die waterrecreatie in het gebied veroorzaakt en de waterveiligheid waren voorwerp van kritiek.

Bekijk hier de vergadering online

Hieronder staat de tekst, die is uitgesproken en die in een speels mapje aan de Statenleden is uitgereikt.

De Werkgroep Zwartendijk licht zijn zienswijze toe voor de provinciale Commissie Ruimte,Water en Duurzaamheid

10 september 2008

* Wat staat er op het spel? Voor welke dilemma’s zien bewoners en bestuurders van de IJsseldelta zich gesteld?
Het gebied van de Streekplanherziening is een honderden jaren oud cultuur-landschap. De Zwartendijk die midden in het gebied ligt is ruim 700 jaar oud (zie foto). Deze dijk, nu omzoomd door doorbraak-kolken, beschermde Kampen lange tijd tegen de Zuiderzee. De daarachter liggende polder Dronthen is een uitgestrekt weidelandschap, dat levensvatbare agrarische bedrijven huisvest en dat nu doorsneden wordt door de Hanzelijn.

* Wat levert de Streekplanherziening ons in potentie op? Welke waarden voegt het toe aan het gebied?

  • Een (blauwe) bevaarbare bypass met 300 ha “nieuwe natuur” (foto)
  • Een grote waterrijke biodiversiteit
  • De mogelijkheid om de waterrecreatie rond Kampen aanzienlijk uit te breiden
  • De mogelijkheid om bijzonder vormen van watergebonden woningbouw te realiseren
  • De mogelijkheid om de afspraken van Netwerkstad Zwolle-Kampen na te komen
* Wat kost ons deze Streekplanherziening aan waarden?
  • Kampen wordt een eiland. De “achtertuin”, het uitloopgebied, de “groene longen van de stad” worden straks aanzienlijk verkleind
  • De oude Zwartendijk wordt voor een deel ingeklemd tussen spoorweg, snelweg en woningbouw (foto)
  • Bypass en woningbouw kosten 640 hectare aan weidelandschap, waardoor het voortbestaan van bijv. Grutto’s en Tureluurs (Rode lijst-soorten) wordt bedreigd
  • De woningbouw zal een groot obstakel vormen in de groene corridor die van Ketelmeer, via Veluwe-randmeer naar de IJsseloevers  loopt. De dan noodzakelijk geworden geluidsschermen langs de Hanzelijn (foto) zullen dat obstakel vergroten
* Is er slechts één Masterplan denkbaar?
  • Ook een groene bypass met weidelandschap en kolken biedt de mogelijkheid om bij pieken extra water af te voeren
  • Ook op de kop van het Industrieterrein Spoorlanden (foto) en op het eerste deel van industrieterrein Haatland kan schitterende watergebonden woningbouw worden gerealiseerd met uitzicht op het befaamde Kamper stadsfront of het Nationaal Landschap IJsseldelta/Kampereiland. Extra inbreiding zou evenzeer een opdracht kunnen zijn
  • Ook wonen aan de light-rail verbinding Kampen-Zwolle (tekening) biedt een alternatief – denk aan de uitstekende bereikbaarheid en auto’s die kunnen blijven staan
  • In alle gevallen kunnen de Netwerkstad-afspraken worden nagekomen
* Goede raad is duur
  • Valt de groei mee of tegen? En is groei altijd een zegen?
  • In Kampen is de bevolkingsgroei zeer beperkt  (zie cijfers op handout)
  • Zijn de gehanteerde prognoses betrouwbare voorspellers? De PEARL-methode van CBS/PBL is beter (zie bijlage 1, de CBS/PBL-prognose van juli 2008)
  • Is de waarde van de groene omgeving om de stadskernen heen in geld uit te drukken of gaat het hier om een beleving die moeilijk meetbaar is?
  • Het Ministerie van LNV stelde in 2006: “Natuur en landschap renderen, reden genoeg dus om er in te blijven investeren”(Bron: Natuur en Landschap op waarde geschat, LNV, april 2006).
  • 9000 Kampenaren hebben hun handtekening gezet om het groene gebied over de Zwartendijk te behouden.
  • Moeten we ons schaarse open landschap blijven verrommelen?
  • Nee, ook onze kinderen moeten van dat landschap kunnen genieten
  • Is woningbouw in en aan de bypass noodzakelijk om de (blauwe, bevaarbare) bypass te financieren?
  • In dit huis weten enkele betrokkenen dat dat niet zo is. Voor de financiering kunnen andere bronnen worden aangewend.
De Stichting Werkgroep Zwartendijk geeft u in overweging om, als u de Partiële Streekplanherziening IJsseldelta-Zuid wilt vaststellen, deze te voorzien van het voorbehoud dat woningbouw in het bypass-gebied alleen mag worden gerealiseerd als de bevolkingsgroei daartoe aanleiding geeft en andere locaties in Kampen zijn volgebouwd.

Stichting Werkgroep Zwartendijk

Zie ook de uitzending van Landroof over Kampen van 4 september 2008 op www.landroof.nl

« Ga terug


   
 
 
Klik hier om te reageren!