Wordt vriend van de Zwartendijk

  Latest News as @ Thursday, April 25, 2024

Nieuws archief   


Zienswijze betreffende het Ontwerp structuurplan op hoofdlijnen Kampen Zuid-West - maandag 4 augustus 2008

Aan het College van Burgmeester en Wethouders van de Gemeente Kampen en de leden van de Gemeenteraad van Kampen

Burgemeester Berghuisplein 1

8261 DD Kampen                        Kampen 10 juli 2008

Vanaf 25 juni 2008 ligt uw Ontwerp structuurplan op hoofdlijnen Kampen Zuid-West ter inzage, een ontwerp-structuurplan, dat uws inziens nodig is om de verschillende ontwikkelingen, die in het Masterplan IJsseldelta Zuid (van augustus 2006) opgenomen zijn, ruimtelijk mogelijk te maken.

Hierbij maakt de Stichting Werkgroep Zwartendijk zijn zienswijze kenbaar op uw Ontwerp structuurplan op hoofdlijnen Kampen Zuid-West (verderop aangeduid met “structuurplan”). Een enkele keer zal ook de PlanMER IJsseldelta-zuid worden bekritiseerd.

De argumenten die aan deze zienswijze ten grondslag liggen komen hieronder puntsgewijs aan de orde.

- 1 het in paragraaf 2.4.2  van de PlanMER opgenomen streefcijfer voor een groei van Kampen tot  60.000 inwoners is een zorgvuldig gekoesterde mythe.

Later verschenen prognoses (Primos 2007, PBL/CBS 2008), die beduidend lagere cijfers laten zien, en de veel lager uitvallende werkelijke groeicijfers van Kampen hebben tot dusver geen effect gehad op de planontwikkeling. Hoewel je dat van bestuurders zou mogen verwachten is van bijgestelde plannen geen sprake, de trein dendert gewoon verder.

- 2 De mythe van 60.000 inwoners in 2030 is aantoonbaar onjuist; in plaats van 3550-4000 kunnen er 4900 nieuwbouwwoningen in Kampen ten oosten van de N50 worden gerealiseerd, terwijl er hooguit 3500 nodig zijn; woningbouw in het gebied tussen Bypass en Hanzelijn is derhalve onnodig.

De conclusie moet dan ook luiden dat Kampen de (dure!) sprong over de Zwartendijk niet hoeft te maken, dat de landbouw in een groene bypass zou kunnen worden gehandhaafd en dat een blauwe bypass volledig ingezet zou kunnen worden voor natuurcompensatie.      
Bestuurders moeten hun ambities verschuiven en gaan nadenken over de ontwikkeling van een compleet groen-blauw gebied ten westen van de N50, dat mogelijk deel uit kan gaan maken van het Nationaal Landschap IJsseldelta


- 3 In Hoofdstuk 4 (Planelementen) staat in de laatste zin van paragraaf 4.2 te lezen dat in augustus 2007 in overleg met de gemeente als één van de drie alternatieve locaties is  bepaald “een locatie ten westen van Kampen tussen de bypass en de Hanzelijn”. Deze bewering staat op gespannen voet met het Kamper raadsbesluit betreffende de Structuurvisie (van 21-2-2008). Daar staat in het aangenomen “amendement uitbreidingsrichting”  namelijk dat     

  1. Het gebied grenzend aan het Stationsgebied (“Bisschopsmijter”) en gelegen tussen de Hanzespoorlijn en bypass wordt aangemerkt als te ontwikkelen gebied.
  2. De omvang van het te ontwikkelen gebied bepaalt de raad aan de hand van de 2 jaarlijkse monitor van relevante ontwikkelingen” (onderstreping van mij)

- 4 de in paragraaf 4 beschreven woningbouw ten behoeve van Zwolle in het gebied tussen bypass en Hanzelijn is overbodig – zowel de Primosprognoses als de CBS-prognoses komen uit op beduidend lagere cijfers. Bestuurders moeten dus niet langer inzetten op forse groei, maar op bescheiden groei

Aangezien Zwolle de eigen woningbehoefte voor 2020 met circa 9000 woningen overschat zijn de afspraken van Netwerkstad Zwolle-Kampen dringend aan herziening toe. Waterrijke woonmilieus worden in de buurgemeentes van Zwolle-Kampen in ruime mate aangeboden. Bestuurders moeten gaan inzetten op bescheiden in plaats van op forse groei en moeten zuinig zijn op de open ruimte in hun gemeentes.

- 5 het forse woningbouwtempo in Kampen ten oosten van de N50 en de plannen voor (extra) woningbouw in de bypass zet de sociale cohesie in Kampen onverantwoord onder druk en plaatst potentiële bewoners van het gebied tussen bypass en Hanzelijn in een isolement

De sociale cohesie van Kampen zal bij ongewijzigd beleid woren uitgehold, met alle gevolgen van dien.  De ‘oplossing’ die de Gemeenteraad daarvoor heeft aangedragen door in een amendement te verlangen dat Bisschopsmijter en Zwartendijk en Oksel aan elkaar vast gebouw moeten worden, lost het probleem van de uitgeholde sociale cohesie niet op, maar ruïneert alleen maar het fraaiste stuk van de Zwartendijk.

- 6 Kampen (en IJsselmuiden) zijn steeds op concentrische wijze gegroeid en uitgebreid. Daardoor is de IJssel het hart van de stad gebleven – een functie die verder versterkt zou moeten wordenen kan worden door te bouwen op de kop van industrieterrein Spoorlanden en in het deel van het Haatland dat direct grenst aan Brunnepe (bij jachthaven De Riete) .             
Uitbreiding met woningen langs de bypass  creëert een soort wormvormig aanhangsel aan de stad, versterkt daarmee fysiek het onder punt 5 genoemde isolement en ondermijnt daarmee de waardering en de mogelijkheden van (bouwen aan) de “mooiste rivier van Europa”.             
Niet bouwen aan de bypass zorgt voor het behoud van de schitterende groene en waterrijke omgeving om de stedelijke kern van Kampen heen.


- 7 de in paragraaf 4 van het structuurplan voorziene woningbouw in het gebied tussen bypass en Hanzelijn is vanuit cultuur-historisch oogpunt en vanuit oogpunt van natuur en milieu schadelijk en ongewenst

Met het vermijden van niet-noodzakelijke woningbouw rond de Zwartendijk en de polder Dronthen zouden BenW en de Gemeenteraad tonen dat zij zich bewust zijn van het cultuurhistorische belang van het gebied en de noodzaak van het voortbestaan daarvan voor de geestelijke volksgezondheid van de inwoners van Kampen

- 8 9000 Kampenaren van 16 jaar en ouder hebben zich middels het zetten van een handtekening uitgesproken tegen bouwen over de Zwartendijk (en daarmee dus ook tegen bouwen in de “oksel”). Deze handtekeningen zijn opgehaald in twee weekends en de tussenliggende week in oktober 2007. Het aantal van 9000 komt overeen met ruim 1/3 deel van de 25.800 stemmers bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2006.

Tenslotte
De Stichting Werkgroep Zwartendijk verzoekt u, leden van de Gemeenteraad van Kampen, gezien bovenstaande argumentatie het “Ontwerp-structuurplan op hoofdlijnen Kampen Zuid-West” niet vast te stellen.
Graag wordt de Stichting in de gelegenheid gesteld zijn bedenkingen mondeling toe te lichten dan wel aan te vullen. 


Hoogachtend, namens de Stichting Werkgroep Zwartendijk,
B.F. Zeven (woordvoerder)

n.b. Bij deze zienswijze horen twee de bijlagen:
1 = PBL/CBS-prognose 2008-2025 (klik hier);
2 = Primosprognoses Zwolle 2003-2007

« Ga terug


   
 
 
Klik hier om te reageren!