Wordt vriend van de Zwartendijk

  Latest News as @ Thursday, April 25, 2024

Nieuws archief   


Persverklaring Stichting Werkgroep Zwartendijk 12 november 2007 - dinsdag 13 november 2007

In onderstaande persverklaring gaat de Stichting Werkgroep Zwartendijk in op de vraag in hoeverre de raadsleden kritische volksvertegenwoordigers zijn. Verder komen opnieuw groeicijfers van Kampen en Nederland aan bod. Tenslotte wordt duidelijk gemaakt dat Kampen huizen over de Zwartendijk moet bouwen om de Bypass te financieren en dat mede daarom de rijksnormen inzake inbreiden uit de Nota Ruimte aan de laars moeten worden gelapt.

Zijn onze raadsleden ook echt onze kritische (volks)vertegenwoordigers?
Onze raadsleden waren massaal aanwezig op het debat dat de Stichting Werkgroep Zwartendijk op 26 oktober organiseerde, maar we hoorden ze niet! Luisterend en fluisterend leunden ze tegen de spiegelwand van de foyer van de Stadsgehoorzaal. De dinsdag na het debat kwamen er opeens vijf fractievoorzitters in beeld. Wakker geschud en met opgepoetste veren verkondigden zij op BrugTV en in de Brug van 30 oktober wat ze eigenlijk op het debat hadden moeten zeggen als ze een beetje lef hadden gehad: “Aan 9000 handtekeningen hebben wij geen boodschap!” en “We gaan bouwen over de Zwartendijk!”. De raadsleden wekken zo de schijn niet te willen spreken met de burgers maar alleen te willen spreken tot de burgers! En deze ‘volksvertegenwoordigers’ stellen zich kritiekloos op achter BenW.
Wethouder Boerman van de ChristenUnie maakte op het debat al duidelijk dat hij uitgaat van deze makke houding van de Kamper raadsleden. Zo zei hij dat de 9000 handtekeningen voor hem het signaal waren om het de burgers allemaal (beter) uit te leggen; Fractievoorzitter Tabak van de PvdA ging nog een stapje verder door te suggereren dat de burger termijnen tot 2030 ook helemaal niet kon overzien en het maar over moest laten aan raadsleden als Tabak zelf.
Voorman Schutte meldde in De Brug dat de uitspraken van de 185 deelnemers aan de Stadsdebatten in 2003 voor de ChristenUnie richtinggevend waren: 185 stemmen in 2003 leggen meer gewicht in de schaal dan 9000 handtekeningen in 2007 – een wonderlijke manier van denken voor een gekozen volksvertegenwoordiger.
In de door Schutte bedoelde Stadsdebatten van 2003 werden de deelnemers voor de keuze gesteld: gaan we op de groene plekken in Kampen hoogbouw plegen of wijken we uit naar het Kamperlijntje en/of naar het gebied over de Zwartendijk. Gezien de vraagstelling en het geschetste groeiperspectief van 60.000 inwoners kozen de deelnemers aan deze serie stadsdebatten uiteraard voor de tweede optie. Enkele weken geleden stemde de Kamper Gemeenteraad in met het voorstel om een 12 verdiepingen tellende woontoren te laten bouwen in het groen: vóór de Trimaran met uitzicht op de rotonde Flevoweg-Beneluxweg De nieuwe Trimaran wordt nu gebouwd op sportcomplex Hagenbroek. Er wordt blijkbaar een heus tweesporenbeleid gevolgd: de hoogte en het groen in èn de Zwartendijk over! De raadsleden lijken het allemaal best te vinden!

Nog eenmaal de (groei-)cijfers
Het webmagazine van het CBS schrijft op 26-3-07: “De bevolkingsgroei in Nederland is gedaald tot 22 duizend. Hierdoor is in steeds meer gemeenten sprake van bevolkingskrimp. In 2006 is dit in 226 gemeenten het geval (op een totaal van 458 gemeenten). In 2000 was nog maar in een op de vijf gemeenten sprake van krimp. (…) In gemeenten waar de bevolking in 2006 toenam, was de groei meestal gering. In viert van de vijf groeigemeenten bedroeg de groei minder dan 1 procent”
Kampen is nog steeds een groei gemeente. In de periode 1990-2005 groeide Kampen met 6,5 procent (bron: Quickscan Woningbehoefte, 2006). In de jaren 2003-2007 groeide Kampen met ¼ % per jaar (gemiddeld met 110 inwoners per jaar – bron: Zwolle in cijfers 2006-2007). De Kamper bestuurders en een deel van de raadsleden beweert dat Kampen tot 2030 gaat groeien van 49.000 tot 60.000 inwoners. Dat zou een groei zijn van meer dan 20 procent, en dat terwijl het CBS voor heel Nederland een groei voorspelt van 4 procent tot 2035! Dat is een enorm groot verschil, dat om nadere uitleg vraagt!!
De Hanzelijn zou ervoor zorgen dat een deel van deze groei voorkomt uit de migratie van randstad-bewoners naar Kampen. Op 27 oktober maakte wethouder Duivesteijn van Almere bekend dat deze stad wil groeien van 180.000 naar 350.000 inwoners. Almere gaat de komende jaren 60.000 huizen bouwen om deze groei op te vangen. Waarom zouden die randstad-bewoners langer in de trein gaan zitten, als ze op 20 minuten afstand een “ikbouwmijneigenwoning” kunnen kopen voor prijzen vanaf 33.000 euro?
(zie website van Almere, onder “ikbouwmijneigenwoning”)

Huizenbouw over Zwartendijk noodzakelijk om Bypass te financieren
Eén van de alternatieven die de Nota Ruimte noemt voor het uitdiepen van het zomerbed van de IJssel met één meter, is het aanleggen van een hoogwatergeul vóór Kampen. Het Rijk koos voor een ondiepe, een groene geul of Bypass, maar op sterke aandrang van de Gemeente Kampen werd in het in 2006 verschenen Masterplan IJsseldelta-Zuid gekozen voor een bevaarbare en veel duurdere “blauwe” Bypass. De meerkosten voor deze duurdere blauwe bypass worden gedragen door de Gemeente Kampen. De kosten worden geraamd op 300 miljoen euro. Er is nu nog een tekort van 60 miljoen euro. De ambtenaren van de Project-organisatie IJsseldelta-Zuid rekende de Klankbordgroep IJsseldelta-Zuid voor wie welke bijdrage levert aan deze dure blauwe bypass

VROM via de (rijks)Nota Ruimte40-50 miljoen euro *
Verkeer en Waterstaat:40 miljoen euro
Europees geld voor de herbegrenzing van de EHS**25 miljoen euro
Provinciale Staten Overijssel50 miljoen euro
Grondbedrijf (=Gemeente) Kampen18,5 miljoen euro
Lobbytraject vervanging Roggebotsluis***50 miljoen euro
Bijdrage vanuit de woningbouw Kampen (800 woningen)40 miljoen euro
Totaal238,5 tot 248,5 miljoen euro
Tekort 50-60 miljoen euro
* Uit de Nota ruimte moeten 23 projecten worden betaald: dat zal ‘dringen worden aan de trog’ van 1 miljard euro van het Ministerie van VROM
** EHS = Ecologische Hoofdstructuur
*** Het is de bedoeling dat Waterschap Salland en het Rijk deze kosten gaan betalen.


Tenslotte hoopt de projectorganisatie IJsseldelta-Zuid het tekort van 50-60 miljoen euro in te lopen met behulp van het VROM-programma “Ruimte voor de rivier”, dat 2,3 miljard euro beschikbaar heeft voor alle ingrepen in heel Nederland.
Uit bovenstaande cijfers zal duidelijk worden dat de Gemeente kampen de (dure) blauwe Bypass wil financieren met het bouwen van woningen over de Zwartendijk!!

De opbeurende uitspraken van Janita Tabak over woningbouw over de Zwartendijk op de website van de Werkgroep Zwartendijk raken kant noch wal. Zij schrijft daar dat de verdeelsleutel van de woningen tussen Bypass en Hanzelijn is: “30% goedkope woningen, 40% middelduur, 30% duur”. Als de 800 woningen de Gemeente aan 40 miljoen euro moeten helpen, dan kan een kind uitrekenen dat dat neerkomt op gemiddeld 50.000 euro’s per woning. Als je dan 30 % goedkope woningen laat bouwen, lukt dat niet als je start met een prijs van 50.000 euro. Dan zullen de 560 middeldure en de dure woningen erg veel duurder moeten worden om dat te compenseren. “Wonen in hoogwaardige waterrijke milieus” wordt voor de kopers achter de dijk van de Hanzelijn zo een dure grap!

Moet Kampen op slot? En mag Kampen rijksnormen aan zijn laars lappen?
In november 2006 keurde de Gemeenteraad een voorstel van wethouder Boerman goed om 763.000 euro vrij te maken voor de Project-organisatie IJsseldelta-zuid. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat deze projectorganisatie uit buitengewoon bekwame ambtenaren bestaat. Tegelijk moeten we constateren dat deze ambtenaren al hun energie, deskundigheid en creativiteit steken in het veel te dure project van Bypass en woningbouw over de Zwartendijk.
En zo doemt er een angstaanjagende gelijkenis op met een aanstormende sneltrein: de trein dendert voort remmen kost honderden meters en uitwijken kan niet. In deze stad is omzien niet mogelijk, is creatief omgaan met de ruimte op ambtelijk en politiek niveau geen issue. In plaats daarvan worden alle kaarten gezet op de ontwikkeling van een dure en bijzondere woonwijk, die als een paria aan de rand van Kampen komt te liggen. Een woonwijk die wordt weggestopt achter de metershoge aarden wallen van een spoorlijn en een snelweg, een “slaapwijk” buiten de stad, waar mensen vele tonnen zullen moeten uitgeven voor een fraai huis zonder dat er ooit één voorziening komt in hun buurt.
Als de IJsseldelta-Zuid-bouwwoede niet stopt wordt Kampen over 5 tot 6 jaar opgescheept met een begrotingstekort, vallen er gaten in de oudere wijken van de stad met alle problemen die dat meebrengt en is de stad ook nog zijn groene buitengebied kwijt. En dan eindigen we allemaal als verliezers! Niet de werkgroep Zwartendijk zet Kampen op slot, maar dat doen BenW en de meeste raadsleden door niet op alternatieven te studeren en niet kritisch de eigen rapporten (de Quickscan Woningbehoefte bijv.) door te nemen.
De Nota ruimte (2006) eist dat gemeentes en provincies 40 % van de nieuwbouw “in bestaand bebouwd gebied” realiseren. Het Ministerie van Algemene Zaken zwakte deze norm in 2007 af tot 25-40 % (zie regeerakkoord). Deze rijksnorm is in deze stad echter geen issue: in strijd met die norm wordt gebouwd in de weilanden bij Oosterholt, op Onderdijks en vanaf 2013 in de weilanden over de Zwartendijk. De meeste Kamper raadsleden hebben van deze norm waarschijnlijk nooit gehoord: binnenstedelijk bouwen is in Kampen, op paar plekken na, absoluut geen issue. BenW Kampen kan deze rijksnorm dus ongestraft aan zijn laars lappen! (tenzij een burger-organisatie daar het ministerie van VROM van op de hoogte stelt).

12/11/2007, namens de Stichting Zwartendijk, Bart Zeven, woordvoerder

« Ga terug


   
 
 
Klik hier om te reageren!